Adhyāya.Vallī
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विषय
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Topic
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Mantras
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शान्तिपाठ |
Peace Invocation |
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सम्बन्ध-भाष्य |
Contextual Commentary |
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1.1 |
वाजश्रवसका दान |
Vājashravasa’s Sacrifice |
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नचिकेता की शंका |
Nachiketā’s Doubt |
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पिता–पुत्र–संवाद |
Father–Son Dialogue |
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यमलोक में नचिकेता |
Nachiketā in Yama’s Realm |
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यमराज का वरप्रदान |
Yama’s Response |
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प्रथम वर – पितृपरितोष |
First Boon – Reunion with Father |
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स्वर्गस्वरूपप्रदर्शन |
Praise of the Nature of Heaven |
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द्वितीय वर – स्वर्गसाधनभूत अग्निविद्या |
Second Boon – The Fire Sacrifice to Attain Heaven |
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नचिकेत अग्निचयन का फल |
Result of Nachiketā’s Request |
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तृतीय वर – आत्मरहस्य |
Third Boon – Secret of the Self |
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नचिकेता की स्थिरता |
Nachiketā’s Steadfastness |
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यमराज का प्रलोभन |
Yama’s Temptation |
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नचिकेता की निरीहता |
Nachiketā’s Humility |
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श्रेय–प्रेय विवेक |
Discrimination Between the Good and the Pleasant |
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अविद्याग्रस्तों की दुर्दशा |
The Rarity of Worldly Delusions |
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आत्मज्ञान की दुर्लभता |
The Rarity of Self-Knowledge |
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कर्मफल की अनित्यता |
Impermanence of the Fruits of Action |
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नचिकेता के त्याग की प्रशंसा |
Praise of Nachiketā’s Renunciation |
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आत्मज्ञान का फल |
Result of Self-Knowledge |
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सर्वातीत वस्तु विषयक प्रश्न |
Question on the Supreme Reality |
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ओंकारोपदेश |
Traditional Instruction (or Scriptural Teaching) |
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आत्मस्वरूपनिरूपण |
Determination of the Nature of the Self |
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आत्मा आत्मकृपासाध्य है |
The Self is the Master of the Body |
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आत्मज्ञान का अनधिकारी |
The Unqualified for Self-Knowledge |
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1.3 |
प्राप्ता और प्राप्तव्य—भेदसे दो आत्मा |
The Two Selves: The Reached and the Reachable |
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शरीरादिसे सम्बन्धित रथदि रूप |
The Stable Form Related to the Body, etc. |
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अविवेकीकी विवशता |
The Powerlessness of the Undiscerning |
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विवेकीकी स्वतंत्रता |
The Freedom of the Discerning |
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अविवेकीकी संसाऱप्राप्ति |
The Samsaric Fate of the Undiscerning |
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विवेकीकी परमपदप्राप्ति |
The Supreme Attainment of the Discerning |
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इन्द्रियादिका तात्त्त्वय |
The Essential Nature of the Senses, etc. |
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आत्मा सूक्ष्मबुद्धिग्राह्य है |
The Self is Grasped by the Subtle Intellect |
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लयचिन्तन |
Meditation on Dissolution |
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उद्दीपन |
Kindling (of Inner Light or Insight) |
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निर्दिष्ट आत्मज्ञानसे अमृतत्वप्राप्ति |
Immortality through the Declared Knowledge of the Self |
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प्रस्तुत विज्ञानकी महिमा |
The Glory of the Present Knowledge |
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2.1 |
आनन्ददर्शनका विषय—इन्द्रियोंकी बहिर्मुखता |
Subject of Bliss-Realization: Outward Nature of the Senses |
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अविवेकी और विवेकीका अन्तर |
Difference Between the Discerning and the Undiscerning |
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आत्मसकी सर्वज्ञता |
The Omniscience of the Self |
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आत्मसकी निःशोकता |
The Freedom from Sorrow of the Self |
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आत्मसकी निःभयता |
The Fearlessness of the Self |
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ब्रह्मका सार्वत्र्यदर्शन |
The All-Pervasive Vision of Brahman |
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अरणिष्ठ अग्निमें ब्रह्मदृष्टि |
Brahman Vision in the Fire of the Forest Dweller |
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प्राणमें ब्रह्मदृष्टि |
Brahman Vision in the Vital Force |
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भेददृष्टिकी निन्दा |
Condemnation of the Vision of Difference |
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हृदयपुण्डरीकस्थ ब्रह्म |
Brahman Residing in the Lotus of the Heart |
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भेदवाद |
The Doctrine of Difference |
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अभेददर्शनकी कर्त्तव्यता |
The Duty of Non-Dual Vision |
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2.2 |
प्रकारान्तरसे ब्रह्मानुसन्धान |
Inquiry into Brahman in Another Way |
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देहरूप आत्मा ही जीवन है |
The Embodied Self is Life |
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मरणोत्तरकालमें जीवनकी गति |
The Path of Life After Death |
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गृह्य ब्रह्मोपदेश |
Brahman-Teaching in the Household Context |
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आत्माका उपाधिरूपफल |
The Superimposed Fruits of the Self |
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आत्मसकी अज्ञता |
The Ignorance of the Self |
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आत्मदर्शी ही नित्य सुखी है |
The Knower of the Self is Always Happy |
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सर्वप्रकाशकका अपकाशत्व |
The Hiddenness of the All-Illuminator |
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2.3 |
संसाररूप अश्वत्थ वृक्ष |
The World-Tree in the Form of the Ashvattha |
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ईश्वरके ज्ञानसे अमरत्वप्राप्ति |
Attaining Immortality Through Knowledge of the Lord |
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सर्वशास्त्र प्रभव |
The Source of All Scriptures |
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ईश्वरज्ञानके बिना पुनर्जन्मप्राप्ति |
Rebirth Without Knowledge of the Lord |
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स्थानभेदसे भगवद्दर्शनमें तात्त्त्वय |
Essential Meaning in the Varied Visions of the Divine |
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आत्मज्ञानका प्रकार और प्रयोग |
Types and Application of Self-Knowledge |
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परमपदप्राप्ति |
Attainment of the Supreme State |
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आत्मोपलब्धिका साधन सद्बुद्धि ही है |
Sound Intellect as the Means to Self-Realization |
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अमर कब होता है ? |
When Does One Become Immortal? |
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उपसंहार |
Conclusion |
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शान्तिपाठ |
Peace Invocation |
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