Katha:Main

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|+ Sections
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! Adhyāya.Vallī !! विषय !! Topic !! Mantras
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|  || शान्तिपाठ || Peace Invocation ||  
|  || शान्तिपाठ || Peace Invocation ||  
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|  || यमलोक में नचिकेता || Nachiketā in Yama’s Realm ||  
|  || यमलोक में नचिकेता || Nachiketā in Yama’s Realm ||  
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|  || यमराज का प्रत्युत्तर || Yama’s Response ||  
|  || यमराज का वरप्रदान || Yama’s Response ||  
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|  || प्रथम वर – पितृप्राप्ति || First Boon – Reunion with Father ||  
|  || प्रथम वर – पितृपरितोष || First Boon – Reunion with Father ||  
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|  || स्वर्गस्वरूपप्रशंसा || Praise of the Nature of Heaven ||  
|  || स्वर्गस्वरूपप्रदर्शन || Praise of the Nature of Heaven ||  
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|  || द्वितीय वर – स्वर्गसाधनभूत अग्निविद्या || Second Boon – The Fire Sacrifice to Attain Heaven ||  
|  || द्वितीय वर – स्वर्गसाधनभूत अग्निविद्या || Second Boon – The Fire Sacrifice to Attain Heaven ||  
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|  || नचिकेता का याचना का फल || Result of Nachiketā’s Request ||  
|  || नचिकेत अग्निचयन का फल || Result of Nachiketā’s Request ||  
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|  || तृतीय वर – आत्मस्रहस्य || Third Boon – Secret of the Self ||  
|  || तृतीय वर – आत्मरहस्य || Third Boon – Secret of the Self ||  
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|  || नचिकेता की स्थिरता || Nachiketā’s Steadfastness ||  
|  || नचिकेता की स्थिरता || Nachiketā’s Steadfastness ||  
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|  || यमराज का प्रलोभन || Yama’s Temptation ||  
|  || यमराज का प्रलोभन || Yama’s Temptation ||  
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|  || नचिकेता की निरहंता || Nachiketā’s Humility ||  
|  || नचिकेता की निरीहता  || Nachiketā’s Humility ||  
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|  || श्रेय–प्रेय विवेक || Discrimination Between the Good and the Pleasant ||  
|  || श्रेय–प्रेय विवेक || Discrimination Between the Good and the Pleasant ||  
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|  || अविद्याओं की दुर्लभता || The Rarity of Worldly Delusions ||  
|  || अविद्याग्रस्तों की दुर्दशा || The Rarity of Worldly Delusions ||  
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|  || आत्मज्ञान की दुर्लभता || The Rarity of Self-Knowledge ||  
|  || आत्मज्ञान की दुर्लभता || The Rarity of Self-Knowledge ||  
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|  || कर्मफल की अनित्यता || Impermanence of the Fruits of Action ||  
|  || कर्मफल की अनित्यता || Impermanence of the Fruits of Action ||  
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|  || नचिकेता त्याग की प्रशंसा || Praise of Nachiketā’s Renunciation ||  
|  || नचिकेता के त्याग की प्रशंसा || Praise of Nachiketā’s Renunciation ||  
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|  || आत्मज्ञान का फल || Result of Self-Knowledge ||  
|  || आत्मज्ञान का फल || Result of Self-Knowledge ||  
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|  || सर्वातीत वस्तु विषयक प्रश्न || Question on the Supreme Reality ||  
|  || सर्वातीत वस्तु विषयक प्रश्न || Question on the Supreme Reality ||  
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|  || औपरोपदेश || Traditional Instruction (or Scriptural Teaching) ||  
|  || ओंकारोपदेश || Traditional Instruction (or Scriptural Teaching) ||  
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|  || आत्मस्वरूपनिर्णयण || Determination of the Nature of the Self ||  
|  || आत्मस्वरूपनिरूपण || Determination of the Nature of the Self ||  
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|  || आत्मा आत्मकुपारस्य है || The Self is the Master of the Body ||
|  || आत्मा आत्मकृपासाध्य है || The Self is the Master of the Body ||
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|  || आत्मज्ञानका अनधिकारि || The Unqualified for Self-Knowledge ||
|  || आत्मज्ञान का अनधिकारी || The Unqualified for Self-Knowledge ||
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| 1.3 || प्राप्त और प्राप्य—भेदसे दो आत्मा || The Two Selves: The Reached and the Reachable ||
| 1.3 || प्राप्ता और प्राप्तव्य—भेदसे दो आत्मा || The Two Selves: The Reached and the Reachable ||
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|  || शरीरादिसे सम्बन्धित स्थायी रूप || The Stable Form Related to the Body, etc. ||
|  || शरीरादिसे सम्बन्धित रथदि रूप || The Stable Form Related to the Body, etc. ||
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|  || अविवेकीकी विवशता || The Powerlessness of the Undiscerning ||
|  || अविवेकीकी विवशता || The Powerlessness of the Undiscerning ||
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|  || निर्दिष्ट आत्मज्ञानसे अमृतत्वप्राप्ति || Immortality through the Declared Knowledge of the Self ||
|  || निर्दिष्ट आत्मज्ञानसे अमृतत्वप्राप्ति || Immortality through the Declared Knowledge of the Self ||
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|  || प्रस्तुत विज्ञानकी महिमा || The Glory of the Present Knowledge ||
|  || प्रस्तुत विज्ञानकी महिमा || The Glory of the Present Knowledge ||  
 
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| 2.1 || आनन्ददर्शनका विषय—इन्द्रियोंकी बहिर्मुखता || Subject of Bliss-Realization: Outward Nature of the Senses ||
| 2.1 || आनन्ददर्शनका विषय—इन्द्रियोंकी बहिर्मुखता || Subject of Bliss-Realization: Outward Nature of the Senses ||
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|  || भेदवाद || The Doctrine of Difference ||
|  || भेदवाद || The Doctrine of Difference ||
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|  || अभेददर्शनकी कर्त्तव्यता || The Duty of Non-Dual Vision ||
|  || अभेददर्शनकी कर्त्तव्यता || The Duty of Non-Dual Vision ||
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| 2.2 || प्रकारान्तरसे ब्रह्मानुसन्धान || Inquiry into Brahman in Another Way ||
| 2.2 || प्रकारान्तरसे ब्रह्मानुसन्धान || Inquiry into Brahman in Another Way ||
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|  || सर्वप्रकाशकका अपकाशत्व || The Hiddenness of the All-Illuminator ||
|  || सर्वप्रकाशकका अपकाशत्व || The Hiddenness of the All-Illuminator ||
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| 2.3 || संसाररूप अश्वत्थ वृक्ष || The World-Tree in the Form of the Ashvattha ||
| 2.3 || संसाररूप अश्वत्थ वृक्ष || The World-Tree in the Form of the Ashvattha ||

Revision as of 12:23, 20 May 2025


Katha Upanishad

Introduction

Structure

Mantra Index

Adhyaya Valli Mantras
1 1 1.1.1, 1.1.2, 1.1.3, 1.1.4, 1.1.5, 1.1.6, 1.1.7, 1.1.8, 1.1.9, 1.1.10, 1.1.11, 1.1.12, 1.1.13, 1.1.14, 1.1.15, 1.1.16, 1.1.17, 1.1.18, 1.1.19, 1.1.20, 1.1.21, 1.1.22, 1.1.23, 1.1.24, 1.1.25, 1.1.26, 1.1.27, 1.1.28, 1.1.29
1 2 1.2.1, 1.2.2, 1.2.3, 1.2.4, 1.2.5, 1.2.6, 1.2.7, 1.2.8, 1.2.9, 1.2.10, 1.2.11, 1.2.12, 1.2.13, 1.2.14, 1.2.15, 1.2.16, 1.2.17, 1.2.18, 1.2.19, 1.2.20, 1.2.21, 1.2.22, 1.2.23, 1.2.24, 1.2.25
1 3 1.3.1, 1.3.2, 1.3.3, 1.3.4, 1.3.5, 1.3.6, 1.3.7, 1.3.8, 1.3.9, 1.3.10, 1.3.11, 1.3.12, 1.3.13, 1.3.14, 1.3.15, 1.3.16, 1.3.17
2 1 2.1.1, 2.1.2, 2.1.3, 2.1.4, 2.1.5, 2.1.6, 2.1.7, 2.1.8, 2.1.9, 2.1.10, 2.1.11, 2.1.12, 2.1.13, 2.1.14, 2.1.15
2 2 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3, 2.2.4, 2.2.5, 2.2.6, 2.2.7, 2.2.8, 2.2.9, 2.2.10, 2.2.11, 2.2.12, 2.2.13, 2.2.14, 2.2.15
2 3 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.5, 2.3.6, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.9, 2.3.10, 2.3.11, 2.3.12, 2.3.13, 2.3.14, 2.3.15, 2.3.16, 2.3.17, 2.3.18, 2.3.19


Sections
Adhyāya.Vallī विषय Topic Mantras
शान्तिपाठ Peace Invocation
सम्बन्ध-भाष्य Contextual Commentary
1.1 वाजश्रवसका दान Vājashravasa’s Sacrifice
नचिकेता की शंका Nachiketā’s Doubt
पिता–पुत्र–संवाद Father–Son Dialogue
यमलोक में नचिकेता Nachiketā in Yama’s Realm
यमराज का वरप्रदान Yama’s Response
प्रथम वर – पितृपरितोष First Boon – Reunion with Father
स्वर्गस्वरूपप्रदर्शन Praise of the Nature of Heaven
द्वितीय वर – स्वर्गसाधनभूत अग्निविद्या Second Boon – The Fire Sacrifice to Attain Heaven
नचिकेत अग्निचयन का फल Result of Nachiketā’s Request
तृतीय वर – आत्मरहस्य Third Boon – Secret of the Self
नचिकेता की स्थिरता Nachiketā’s Steadfastness
यमराज का प्रलोभन Yama’s Temptation
नचिकेता की निरीहता Nachiketā’s Humility
श्रेय–प्रेय विवेक Discrimination Between the Good and the Pleasant
अविद्याग्रस्तों की दुर्दशा The Rarity of Worldly Delusions
आत्मज्ञान की दुर्लभता The Rarity of Self-Knowledge
कर्मफल की अनित्यता Impermanence of the Fruits of Action
नचिकेता के त्याग की प्रशंसा Praise of Nachiketā’s Renunciation
आत्मज्ञान का फल Result of Self-Knowledge
सर्वातीत वस्तु विषयक प्रश्न Question on the Supreme Reality
ओंकारोपदेश Traditional Instruction (or Scriptural Teaching)
आत्मस्वरूपनिरूपण Determination of the Nature of the Self
आत्मा आत्मकृपासाध्य है The Self is the Master of the Body
आत्मज्ञान का अनधिकारी The Unqualified for Self-Knowledge
1.3 प्राप्ता और प्राप्तव्य—भेदसे दो आत्मा The Two Selves: The Reached and the Reachable
शरीरादिसे सम्बन्धित रथदि रूप The Stable Form Related to the Body, etc.
अविवेकीकी विवशता The Powerlessness of the Undiscerning
विवेकीकी स्वतंत्रता The Freedom of the Discerning
अविवेकीकी संसाऱप्राप्ति The Samsaric Fate of the Undiscerning
विवेकीकी परमपदप्राप्ति The Supreme Attainment of the Discerning
इन्द्रियादिका तात्त्त्वय The Essential Nature of the Senses, etc.
आत्मा सूक्ष्मबुद्धिग्राह्य है The Self is Grasped by the Subtle Intellect
लयचिन्तन Meditation on Dissolution
उद्दीपन Kindling (of Inner Light or Insight)
निर्दिष्ट आत्मज्ञानसे अमृतत्वप्राप्ति Immortality through the Declared Knowledge of the Self
प्रस्तुत विज्ञानकी महिमा The Glory of the Present Knowledge
2.1 आनन्ददर्शनका विषय—इन्द्रियोंकी बहिर्मुखता Subject of Bliss-Realization: Outward Nature of the Senses
अविवेकी और विवेकीका अन्तर Difference Between the Discerning and the Undiscerning
आत्मसकी सर्वज्ञता The Omniscience of the Self
आत्मसकी निःशोकता The Freedom from Sorrow of the Self
आत्मसकी निःभयता The Fearlessness of the Self
ब्रह्मका सार्वत्र्यदर्शन The All-Pervasive Vision of Brahman
अरणिष्ठ अग्निमें ब्रह्मदृष्टि Brahman Vision in the Fire of the Forest Dweller
प्राणमें ब्रह्मदृष्टि Brahman Vision in the Vital Force
भेददृष्टिकी निन्दा Condemnation of the Vision of Difference
हृदयपुण्डरीकस्थ ब्रह्म Brahman Residing in the Lotus of the Heart
भेदवाद The Doctrine of Difference
अभेददर्शनकी कर्त्तव्यता The Duty of Non-Dual Vision
2.2 प्रकारान्तरसे ब्रह्मानुसन्धान Inquiry into Brahman in Another Way
देहरूप आत्मा ही जीवन है The Embodied Self is Life
मरणोत्तरकालमें जीवनकी गति The Path of Life After Death
गृह्य ब्रह्मोपदेश Brahman-Teaching in the Household Context
आत्माका उपाधिरूपफल The Superimposed Fruits of the Self
आत्मसकी अज्ञता The Ignorance of the Self
आत्मदर्शी ही नित्य सुखी है The Knower of the Self is Always Happy
सर्वप्रकाशकका अपकाशत्व The Hiddenness of the All-Illuminator
2.3 संसाररूप अश्वत्थ वृक्ष The World-Tree in the Form of the Ashvattha
ईश्वरके ज्ञानसे अमरत्वप्राप्ति Attaining Immortality Through Knowledge of the Lord
सर्वशास्त्र प्रभव The Source of All Scriptures
ईश्वरज्ञानके बिना पुनर्जन्मप्राप्ति Rebirth Without Knowledge of the Lord
स्थानभेदसे भगवद्दर्शनमें तात्त्त्वय Essential Meaning in the Varied Visions of the Divine
आत्मज्ञानका प्रकार और प्रयोग Types and Application of Self-Knowledge
परमपदप्राप्ति Attainment of the Supreme State
आत्मोपलब्धिका साधन सद्बुद्धि ही है Sound Intellect as the Means to Self-Realization
अमर कब होता है ? When Does One Become Immortal?
उपसंहार Conclusion
शान्तिपाठ Peace Invocation

Philosophical Themes

Commentaries and Translations

Audio and Recitation

Scholarly Resources

Related Concepts